Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies


nauczycieli Czym jest Openoffice Calc?

Openoffice Calc pozwala na masowe, szybkie obliczenia, gdy chcemy stworzyć swego rodzaju tabelkę, do której będziemy wstawiać dane, liczby i wszystko się samo podliczy. Brzmi nieźle, nieprawdaż?

Przykładowo kontrolujemy nasze roczne wydatki za prąd, gaz, wodę i chcemy wyliczyć ile w sumie wydajemy na opłaty.
Dzięki arkuszowi kalkuacyjnemu Calc możemy w szybki sposób wyliczyć zużycie np. gazu a ponadto zrobić wykres uniezlażniając go od zmiany cen jednostki gazu w ciągu roku.
Dane możemy drukować i analizować na różne sposoby.
Arkusz kalkulacyjny jest swego rodzaju bardzo rozbudowanym kalkulatorem i  przydaje się przede wszystkim gdy mamy:

  • bardzo dużo pozycji do przeliczenia
  • często wykonujemy obliczenia na tym samym wzorze, zmieniamy tylko ilości np. jednostek prądu, jednak formuła do wyliczenia zostaje ta sama
  • gdy potrzebna jest wizualizacja danych - wykresy - sortowanie danych rosnącą lub malejąco według jakiegokolwiek kryterium w tabeli
  • możemy nawet z openoffice Baze i Calc zrobić program do drukowania faktur.

Teoretyczie możemy powiedzieć, że sobie sami policzymy podręcznym kalkulatorem nasze dane. Teoretycznie tak, ale zauważmy, że korzystając z arkusza kalkulacyjnego: 

  • jest znacznie mniejsze prawdopodobieństwo, że popełnimy błąd w obliczeniach, jeśli to zrobi za nas arkusz kalkulacyjny.
  • zyskujemy elastyczność czyli jeśli dane się zmienią my wpisujemy je tylko w jednym miejscu natomiast wszystko przelicza się automatycznie i samorzutnie.
  • możemy wydrukować tabelkę sortując ją na różne sposoby
  • jeśli się pomylimy to przy sporządzaniu takiej tabelki długopisem musimy kreślić lub korektorować - tu wystarczy kilka klików i wydrukować ponownie
  • zyskujemy możliowść zrobienia wykresów jeśli będą potrzebne.

W arkuszu kalkuacyjnym tworzymy jeden raz forumułę a następnie w nieskończoność korzystamy z dobrodziejstwa kopiowania. Ściślej np. potrzebujemy mamy wiele towarów w rubryce i musimy obliczyć ceny brutto. Zamiast przeliczać mozolnie każdą liczbę jedna po drugiej tworzymy raz formułę "komórka z ceną netto" razy 1,22 i już mamy cenę brutto przy podatku Vat 22%. Teraz wystarczy skopiować w dół naszą formułę i wszystkie ceny będą przeliczone na brutto.

Pokażemy to na przykładach w dalszej części naszego kursu.



copyright © Pcwiedza.pl
kredyt, Allegro pl aktywacja, konto bankowe