Program do pisania tekstu - Operacje
W tym artykule opiszemy jak program do pisania tekstu Openoffice Write można wykorzystać do swoich celów dając trochę praktycznych porad.
Zaznaczanie tekstu
Zaznaczyć tekst możemy na dwa sposoby:
- myszką klikając na początku tekstu i trzymając lewy klawisz myszy a następnie przeciągamy wskaźnik myszy aż na koniec tekstu, który chcemy zaznaczyć i dopiero na końcu tekstu puszczamy lewy klawisz myszy.
- klawiaturą – wchodzimy kursorem na początek tekstu naciskamy shift i strzałkami przesuwamy kursor w prawo, lewo, góra dół tam gdzie pójdziemy trzymając shift to to będzie zaznaczone. Gdy dodatkowo trzymamy klawisz ctrl (czyli ctrl+shift cały czas) i naciskamy strzałkami zaznacza się tekst po słowie. Warto też sprawdzić shift+ page up, page down. Zaznaczenie całego dokumentu odbywa się za pomocą skrótu ctrl+a. Skróty te działają w wielu innych programach, nie tylko w Writerze czy Wordzie.
Zapis dokumentu
Kolejną jedną z najważnieszych rzeczy jest zapisywanie i odczyt dokumentu na dysku naszego komputera. Jest bardzo proste. Wystarczy kliknąć na ikonkę dyskietki na pasku górnym i już mamy dokument zapisany, jeśli zapisujemy po raz pierwszy Write zapyta się gdzie i pod jaką nazwą zapisać nasz dokument, byśmy mogli go później odnaleźć.
Odczyt dokumentu
Odczytywanie dokumentu odbywa się następująco: Po uruchomieniu programu klikamy na ikonkę folderu (lub Plik->Otwórz) i wybieramy plik, który chcemy otworzyć i dajemy Otwórz.
Najważniejsze skróty klawiszowe
Poniżej umieszczam skróty klawiszowe, które na prawdę warto się nauczyć - znacznie przyspieszą nam pracę nad dokumentem. Do najważniejszych takich skrótów klawiszowych możemy zaliczyć:
- ctrl+c - na zaznaczonym tekście gdy przytrzymamy ctrl i naciśniemy literkę c - tekst ten zostanie skopiowany.
- ctrl+v - umieszczamy kursor gdzie ma być skopiowany tekst i naciskamy ten skrót - skopiowany uprzednio tekst pojawi się w tym miejscu.
- ctrl+x - zaznaczony tekst zostanie wycięty i możemy go wkleić ile razy się nam tylko podoba za pomocą skrótu ctrl+v
- ctrl+a - kombinacja zaznacza cały tekst - wszystko
- ctrl+strzałka w prawo/lewo - przechodzimy w lewo/prawo o jeden wyraz
- shift+strzałka w prawo/lewo/góra/dół - zaznaczanie tekstu - każde poruszanie po tekście plus shift powoduje takie przejście z jednoczesnym zaznaczeniem tego po czym przeszliśmy (czyli shift+ctrl+strzałki zaznaczą po wyrazie/akapicie, shift+home zaznaczą wszystko do początku wiersza itd.)
- ctrl+z - cofanie ostanio wykonanej zmiany
- ctrl+y - ponawianie ostatniego cofnięcia
Jeszcze kilka słów o poruszaniu się po tekście:
- home - kursor przechodzi do początku wiersza w którym się znajdujemy
- ctrl + home - przechodzimy na początek całego dokumentu
- shift +ctrl + end - zaznaczymy wszystko od miejsca gdzie jesteśmy aż do samego początku dokumentu
- end - kursor przechodzi na koniec wiersza
- ctrl + end- przechodzimy na koniec całego dokumentu
- shift +ctrl + end - zaznaczymy wszystko od miejsca gdzie jesteśmy aż do końca dokument
- page up i page down - przechodzimy ekran w dół i ekran w górę
- ctrl+enter - piszemy od nowej strony
Myślę, że na początek wystarczy tyle skrótów klawiszowych - są one na tyle uniwersalne, że działają w wielu programach, tak więc nasza nauka przyda się nie jeden raz...