Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies


nauczycieli Program do pisania tekstu - Operacje

    W tym artykule opiszemy jak program do pisania tekstu Openoffice Write można wykorzystać do swoich celów dając trochę praktycznych porad.

Zaznaczanie tekstu

Zaznaczyć tekst możemy na dwa sposoby:
- myszką klikając na początku tekstu i trzymając lewy klawisz myszy a następnie przeciągamy wskaźnik myszy aż na koniec tekstu, który chcemy zaznaczyć i dopiero na końcu tekstu puszczamy lewy klawisz myszy.
- klawiaturą – wchodzimy kursorem na początek tekstu naciskamy shift i strzałkami przesuwamy kursor w prawo, lewo, góra dół tam gdzie pójdziemy trzymając shift to to będzie zaznaczone. Gdy dodatkowo trzymamy klawisz ctrl (czyli ctrl+shift cały czas) i naciskamy strzałkami zaznacza się tekst po słowie. Warto też sprawdzić shift+ page up, page down. Zaznaczenie całego dokumentu odbywa się za pomocą skrótu ctrl+a. Skróty te działają w wielu innych programach, nie tylko w Writerze czy Wordzie.


Zapis dokumentu

 Kolejną jedną z najważnieszych rzeczy jest zapisywanie i odczyt dokumentu na dysku naszego komputera. Jest bardzo proste. Wystarczy kliknąć na ikonkę dyskietki na pasku górnym i już mamy dokument zapisany, jeśli zapisujemy po raz pierwszy Write zapyta się gdzie i pod jaką nazwą zapisać nasz dokument, byśmy mogli go później odnaleźć.

Odczyt dokumentu
Odczytywanie dokumentu odbywa się następująco: Po uruchomieniu programu klikamy na ikonkę folderu (lub Plik->Otwórz) i wybieramy plik, który chcemy otworzyć i dajemy Otwórz.

Najważniejsze skróty klawiszowe

Poniżej umieszczam skróty klawiszowe, które na prawdę warto się nauczyć - znacznie przyspieszą nam pracę nad dokumentem. Do najważniejszych takich skrótów klawiszowych możemy zaliczyć:

  • ctrl+c - na zaznaczonym tekście gdy przytrzymamy ctrl i naciśniemy literkę c - tekst ten zostanie skopiowany.
  • ctrl+v - umieszczamy kursor gdzie ma być skopiowany tekst i naciskamy ten skrót - skopiowany uprzednio tekst pojawi się w tym miejscu.
  • ctrl+x - zaznaczony tekst zostanie wycięty i możemy go wkleić ile razy się nam tylko podoba za pomocą skrótu ctrl+v
  • ctrl+a - kombinacja zaznacza cały tekst - wszystko
  • ctrl+strzałka w prawo/lewo - przechodzimy w lewo/prawo o jeden wyraz
  • shift+strzałka w prawo/lewo/góra/dół - zaznaczanie tekstu - każde poruszanie po tekście plus shift powoduje takie przejście z jednoczesnym zaznaczeniem tego po czym przeszliśmy (czyli shift+ctrl+strzałki zaznaczą po wyrazie/akapicie, shift+home zaznaczą wszystko do początku wiersza itd.)
  • ctrl+z - cofanie ostanio wykonanej zmiany
  • ctrl+y - ponawianie ostatniego cofnięcia

Jeszcze kilka słów o poruszaniu się po tekście:

  • home - kursor przechodzi do początku wiersza w którym się znajdujemy
  • ctrl + home - przechodzimy na początek całego dokumentu
  • shift +ctrl + end - zaznaczymy wszystko od miejsca gdzie jesteśmy aż do samego początku dokumentu
  • end - kursor przechodzi na koniec wiersza
  • ctrl + end- przechodzimy na koniec całego dokumentu
  • shift +ctrl + end - zaznaczymy wszystko od miejsca gdzie jesteśmy aż do końca dokument
  • page up i page down - przechodzimy ekran w dół i ekran w górę
  • ctrl+enter - piszemy od nowej strony

Myślę, że na początek wystarczy tyle skrótów klawiszowych - są one na tyle uniwersalne, że działają w wielu programach, tak więc nasza nauka przyda się nie jeden raz...



copyright © Pcwiedza.pl
kredyt, Allegro pl aktywacja, konto bankowe