Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies


nauczycieli Szybkie wypełnianie i edycja komórek

Szybkie wypełnianie

Tabelkę możemy wypełnić ręcznie komórka po komórce, jednak wszędzie gdzie się da należy korzystać z zasady upraszczania i automatyzowania wszystkiego co tylko się da. Zyskujemy wówczas na czasie. Inwestujemy jednorazowo w naukę, która daje nam wielokrotnie zysk czasowy później za każdym razem, gdy tylko wykonujemy tę czynność, którą udało się nam zautoamtyzować. Po to z resztą powstał komputer - żeby nam ułatwić życie a nie utrudnić!

1) Automatyczne wstawianie dni tygodnia

Automatyczne wstawianie danych - Openoffice Calc

Zatem gdy wpisujemy dni tygodnia to możemy

  • napisać jednynie słowo poniedziałek, 
  • następnie złapać za czarny kwadrat w prawym dolnym rogu komórki i przeciągnąć w stronę dalszej części komórek. Zobaczymy wówczas, że w miarę jak przeciągamy na kolejne komórki zaznaczenie pojawiają się kolejne dni tygodnia w okienku podpowiedzi.
  • Po puszczeniu prawego klawisza myszy komórki zostaną wypełnione dniami tygodnia.

W analogiczny sposób możemy skorzystać z dni miesiąca wpisując styczeń a następnie przeciągając uzyskamy wszystkie miesiące.

2) Szybkie wpisywanie dat

Nie tylko miesiące i dni tygodnia, również data podlega takiej automatyzacji.

Przykładowo potrzebujemy szybko uzyskać wszystkie dni miesiąca - nie ma sprawy wystarczy:

Nie musimy się martwić ile dni ma dany miesiąc - Openoffice Calc sam o to zadba. Jeśli przeciągniemy za dużo, to zostanie wstawiony 1 luty itd. Tak więc w szybki sposób możemy wypełnić tak nawet cały rok, a nawet lata.

calc_04.jpg

        A co gdy potrzebujemy uzyskać np. daty 10 dnia każdego miesiąca w roku, którego mamy zapłacić ZUS?

Po prostu:

Jaki będzie efekt? W kolumnie mamy wszystkie dni w roku, w których mija termin zapłaty za ZUS.

Wprowadzanie daty - Openoffice Calc

3) Automatyczna numeracja typu 1, 2, 3, ... 30

Calc openoffice szybkie wstawianie danych

W podobny sposób możemy skorzystać z automatu w celu ponumerowania - poindeksowania kolejnych komórek tekstu.

Efekt będzie taki, że cała kolumna (lub wiersz) będzie wypełniona po koleji liczbami 1, 2, 3, ... itd. dokąd tylko przeciągniemy zaznaczenie.
Jest to jedna z wielu rzeczy, które podobają mi się w arkuszach kalkulacyjnych.

 4) Automatyczna numeracja typu: co 10, itp.

W bardzo prosty sposób możemy mnożyć przykłady np. chcemy mieć liczby co 2, lub co dziesięć. Co zrobić?
Wystarczy:

 calc_06.jpg

Reasumując jeśli chcemy np. aby numeracja zmieniała się o 8, to wystarczy 

calc_07.jpg

5) Wypełnianie tą samą wartością całej kolumny

Aby wypełnić cały wiersz lub kolumnę jedną wartością należy:

  • wpisać liczbę, lub tekst
  • zaznaczyć go i klikając w znany już kwadrat przeciągnąć w dół - dokąd dociągniemy zaznaczenie to po puszczeniu klawisza pojawi się tam nasza wartość.

 Wstawianie stałej wartości - Calc Openoffice

 6) Możemy również skorzystać z ciekawej kombinacji automatycznego numerowania liczb występujących w tekście

Mianowicie jeśli potrzebujemy zrobić np. spis zeszytów, które są ponumerowane 1,2, 3 itd. to możemy skorzystać z następującej opcji:

Uzyskamy wówczas efekt numeracji z kopiowaniem. Słowo Zeszyt zostanie skopiowane w dół bez zmian, natomiast cyfry/liczby będą się zmieniać.

Numeracja mieszana - Openoffice Calc

 Oczywiście wszystkie metody możemy "mieszać", czyli możemy liczyć zeszyty co 10 itd.

7) Automatyczne numerowanie z odstępem

Jeśli zechcemy numerować automatycznie z tym, że potrzebujemy zachować odstępy np. 2 wierszy to należy:

W ten sposób otrzymamy numerowanie, ale zrealizowane w odstępach. Efekt pokazany na obrazku niżej:

Numeracja z odstępem - Openoffice Calc



copyright © Pcwiedza.pl
kredyt, Allegro pl aktywacja, konto bankowe