Ta strona stosuje pliki cookies. Poczytaj co to jest w polityka cookies


nauczycieli Tworzymy tabele

Tworzymy tabelki

Jest to często wykorzystywany sposób prezentowania danych, dlatego też poświęcimy temu zagadnieniu osobny rozdział.

Tworzenie tabel - Openoffice Write

Przykładowo chcemy stworzyć tabelkę do zaplanowania zajęć na cały tydzień. Czyli tabelka będzie miała 8 kolumn i załóżmy 6 wierszy. Klikamy na ikonkę z kratką, a następnie rozwijamy w dół i na prawo tabelkę, aby uzyskać wymaganą liczbę kolumn i wierszy.

openoffice27.jpgWpisujemy tekst do tabelki. Jednak nie wygląda ona za dobrze, gdyż niektóre nazwy dni są dłuższe od innych przez co się nie mieszczą oraz pierwsza kolumna jest niepotrzebnie taka duża. Możemy zatem poprzesuwać za pomocą myszki rozmiary tabelki. Wystarczy najechać na krawędź i dowolnie przesuwać.
Wstawiamy tabele - Openoffice Write

Możemy również zaznaczyć całą tabelkę i skorzystać z funkcji "Optymalna szerokość kolumny".

openoffice29.jpg

W efekcie tego kolumny zostaną dopasowane do treści. Możemy to zrobić na każdym etapie tworzenia tabelki. Oczywiście często w tabelkach będziemy musieli np. zmniejszyć rozmiar czcionki, jej krój by uzyskać wymaganą przejrzystość. Niektóre czcionki są węższe i zajmują mniej miejsca pozwalając więcej danych "upchać" do tabelki.

Łączenie komórek (kolumn/wierszy)

openoffice30.jpgMożemy zechcieć np. połączyć całą kolumnę niedzieli  w jedną całość ponieważ zamierzamy tylko odpoczywać w ten dzień. Zaznaczamy więc tą kolumnę i klikamy na ikonkę scal komórki


Zaznaczanie tabeli

Jeśli chcemy zaznaczyć całą tabelę wystarczy wcisnąć lewy klawisze myszy na narożną komórkę a następnie trzymając go przeciągnąć myszką aż po drugi skrajny róg.

Jeśli chcemy zaznaczyć całą kolumnę to przesuwamy kursor ponad tabelkę i zbliżamy się kursorem do nie aż zmieni się kursor na strzałkę w dół. Gdy to osiągniemy klikamy i już jest cała kolumna zaznaczona.

Analogicznie postępujemy dla wierszy, tyle że zbliżamy się kursorem myszy do wiersza z lewej strony, nie zaś z góry.

Dzielenie komórek

Dzielenie komórek - Openoffice WritePrzykładowo, potrzebujemy podzielić komórkę na dwie części. Wchodzimy na nią i klikamy na ikonkę Podziel komórki z paska narzędzi, lub wybieramy z menu Tabela->Podziel komórki. Dajemy Pionowo i już mamy tylko tą komórkę podzieloną. Jeśli zaznaczymy np. 4 komórki to wszystkie zostaną podzielone. Dzielić możemy na dowolną rozsądną ilość.

Usuwanie i formatowanie krawędzi tabeli

Krawędzie - Openoffice Write

Grubość i styl krawędzi

Może będziemy potrzebowali wyróżnienia nagłówków w tabeli i zechcemy pogrubić linie nagłówkowe. Zaznaczyć musimy wówczas górną część tabeli i wybrać styl krawędzi np. grubszej z rozwijanego menu pokazanego obok na zdjęciu.

openoffice34.jpg

Kolor krawędzi

W podobny sposób możemy zmienić kolor krawędzi korzystając z rozwijanego menu tuż obok wyboru grubości krawędzi.

openoffice32.jpg

Krawędzie

Możliwości formatowania tabel na tym się jeszcze nie kończą warto wiedzieć, że możemy część krawędzi zrobić niewidocznymi, część zaś otoczonych innym stylem. Dokonujemy tego za pomocą narzędzia "Krawędzie". Zaznaczamy komórki, z której lub z których chcemy usunąć krawędź i naciskamy pierwszą ikonkę - Krawędzie zostaną usunięte.

Gdy zechcemy aby np. dolne krawędzie były pogrubione a cała reszta niewidoczna, to wybieramy "Styl krawędzi" na grubszy i w kolejnym kroku klikamy na ikonkę drugą od lewej w dolnym rzędzie okienka "Krawędzie". W efekcie otrzymamy pogrubioną dolną linię komórek które zaznaczyliśmy, pozostałe linie boczne i górna nie zostaną zmienione.
W ten sposób możemy modyfikować i dopasowywać tabelki do naszych potrzeb. 

 

Kolor tła - Openoffice Write 

Kolejne narzędzie pozwala zmienić kolor tła tabelki, czyli po zaznaczeniu wybranych wierszy możemy wybrać kolor. Po wybraniu cały wiersz zostanie wypełniony wybranym kolorem. Oczywiście krawędzie zostaną nienaruszone.
 

Usuwanie (wstawianie) wierszy/kolumn

Przy tworzeniu tabelki czasami ciężko jest przewidzieć ile tak naprawdę potrzeba będzie nam wierszy czy kolumn. Całe szczęście mamy możliwość dodania nowych lub usunięcia zbędnych kolumn i wierszy za pomocą ikonek paska narzędzi.

Usuń wiersz - Openoffice Write 

W naszej tabelce też zostało za dużo wierszy zatem usuniemy je. Będąc na wybranym do usunięcia wierszu klikamy w ikonkę w pasku, która ma w sobie na czerwono zaznaczony wiersz, lub z menu Tabela->Usuń->Wiersze.
Write - tabelkaEfekt po usunięciu wierszy.






copyright © Pcwiedza.pl
kredyt, Allegro pl aktywacja, konto bankowe